Previous

Seminarium Naukowe dla Studentów

Pedagogiczne Koło Naukowe

Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie

zaprasza do udziału w
IV Międzynarodowym Seminarium Naukowym dla Studentów

Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży

CHEŁM, 12 maja 2014 r.

Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży można z całą pewnością uznać za jeden z podstawowych problemów wychowania. Nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy ale również środki masowego przekazu alarmują, że z każdym rokiem wzrasta liczba zachowań społecznie nieakceptowanych wśród coraz młodszej grupy uczniów. Znacząco przyczynia się do tego kryzys panujący we współczesnej rodzinie i szkole – czyli dwóch podstawowych środowiskach, mających zasadniczy wpływ na wychowanie młodego pokolenia.

Dzieci i młodzież niedostosowane społecznie bądź zagrożone niedostosowaniem winny stać się obiektem szczególnego zainteresowania i troski ze strony instytucji zajmujących się opieką i wychowaniem a to z tego względu, że niedostosowani młodzi ludzie wyrosną na niedostosowanych dorosłych, zaś repertuar zachowań niepożądanych wraz z wiekiem może się poszerzać, jeżeli odpowiednio wcześnie nie podejmie się właściwych środków zaradczych, działań profilaktycznych czy naprawczych. Abstrahując od kosztów społecznych do jakich prowadzić będzie taka sytuacja (konieczność intensywnych działań resocjalizacyjnych, leczniczych, wzrost patologii społecznej itd.) z punktu widzenia jednostkowego, zakładając, że jednostka niedostosowana społecznie cierpi, wzrastać będzie liczba osób, które w dorosłym życiu nie będą potrafiły odnaleźć swojego miejsca w społeczeństwie, izolowanych przez społeczeństwo, nieszczęśliwych i zagubionych.

Celem konferencji jest zaprezentowanie sylwetki wychowanka niedostosowanego społecznie, modelów pracy z tą grupą uczniów, problemów na jakie można w związku z nią napotkać. Pragniemy zachęcić do udziału w przedsięwzięciu, przedstawicieli środowisk studenckich partnerskich uczelni i zaproponować wymianę doświadczeń z zakresu opracowanych wyników badań czy analiz teoretycznych. Wyrażamy nadzieję, że globalne ujęcie problemów teoretycznych i empirycznych pozwoli na analizę porównawczą zjawiska a wnioski z badań staną się inspiracją do powstania publikacji naukowej.

Proponujemy następujące obszary tematyczne:
  • Niedostosowanie społeczne - profilaktyka, praktyka, badania.
  • Sylwetka wychowanka niedostosowanego społecznie w kontekście specyfiki jego potrzeb.
  • Skuteczne metody pracy z wychowankiem zagrożonym niedostosowaniem społecznym i niedostosowanym społecznie w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym.
  • Rozwiązania prawne dotyczące pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie.
  • Rola środowisk wychowawczych w zapobieganiu niedostosowaniu społecznemu.
  • Znaczenie wychowania do wartości w kształtowaniu zachowań społecznie akceptowanych.

Istnieje możliwość pisania wspólnych artykułów przez dwóch studentów

Karty zgłoszenia na konferencję prosimy przesłać pocztą elektroniczną na adres: w terminie do dnia 15 kwietnia 2014 roku.

Rada naukowa i komitet organizacyjny
Wymogi redakcyjne
Karta zgłoszeniowa


Pedagogiczne Koło Naukowe

Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie

zaprasza do udziału w
III Międzynarodowym Seminarium Naukowym dla Studentów

Uczeń z niepełnosprawnością w dobie globalizacji

CHEŁM, 13 maja 2013 r.

Mówiąc o osobach z niepełnosprawnością nie można pozwolić, aby właśnie ta niepełnosprawność przesłaniania całą osobę. Pamiętać należy, że „niepełnosprawność” jest terminem, który odnosi się do bardzo szerokiej i zróżnicowanej grupy osób. W grupie tej znajdą się jednostki, które z racji swojej niepełnosprawności będą doświadczać szeregu trudności ale pomimo to mogące posiadać szereg możliwości czy wręcz uzdolnień. Dlatego też miast szukać tego co słabe warto u jednostek z niepełnosprawnością odnajdywać to, co stanowi ich mocną stronę. Właściwy dla naszych czasów kult łatwości skłania, by oceniać życie przez pryzmat przyjemności i dobrobytu, ludzi traktować według kryterium „mieć”, wyglądu zewnętrznego i zdolności, zaś wszelkie fizyczne ograniczenia uznawać za nieznośną klęskę. Tymczasem dostrzeżenie w osobie z niepełnosprawnością człowieka obdarzonego godnością, przyjęcie go jako daru, który jest mi dany i zadany, wymaga zniesienia stereotypów, zmiany postaw i filozofii myślenia wobec niepełnosprawnych. Ocenianie człowieka z punktu widzenia „normy” oraz wszelka selekcja stanowią działania wymierzone przeciwko podmiotowości i godności osoby ludzkiej.

Celem konferencji jest zaprezentowanie sylwetki ucznia z niepełnosprawnością, modelów pracy z tą grupą uczniów, problemów na jakie można w związku z nią napotkać. Pragniemy zachęcić do udziału w przedsięwzięciu, przedstawicieli środowisk studenckich partnerskich uczelni i zaproponować wymianę doświadczeń z zakresu opracowanych wyników badań czy analiz teoretycznych. Wyrażamy nadzieję, że globalne ujęcie problemów teoretycznych i empirycznych pozwoli na analizę porównawczą zjawiska a wnioski z badań staną się inspiracją do powstania publikacji naukowej.

Proponujemy następujące obszary tematyczne:
  • Sylwetka ucznia z niepełnosprawnością w kontekście specyfiki jego potrzeb.
  • Specyfika pracy z uczniem z niepełnosprawnością (formy, metody pracy, rozwiązana dydaktyczne).
  • Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy z uczniem z niepełnosprawnością.
  • Rozwiązania prawne dotyczące pracy z uczniem z niepełnosprawnością.
  • Stosunek społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnością.

Istnieje możliwość pisania wspólnych artykułów przez dwóch studentów

Karty zgłoszenia na konferencję prosimy przesłać pocztą elektroniczną na adres: w terminie do dnia 15 kwietnia 2013 roku.

Rada naukowa i komitet organizacyjny
Wymogi redakcyjne
Karta zgłoszeniowa


Pedagogiczne Koło Naukowe

Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie

zaprasza do udziału w
Międzynarodowym Seminarium Naukowym dla Studentów

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych

CHEŁM, 28 maja 2012 r.

Polskie szkoły znajdują się aktualnie na etapie lub też stoją na progu wprowadzenia nowych regulacji prawnych w obszarze kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Począwszy od września 2011, wprowadzany jest sukcesywnie do polskich przedszkoli, szkół i placówek nowy model udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, ich rodzicom i nauczycielom. Wyznacznikiem jakości nowego modelu jak i fundamentem jego powstania są: zasada indywidualizacji pracy z uczniem, zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak najbliżej dziecka/ucznia oraz jego rodziców w środowisku nauczania i wychowania ucznia, wspieranie nauczycieli pracujących z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przez innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w środowisku funkcjonowania ucznia.

Celem konferencji jest zaprezentowanie sylwetki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, modelów pracy z tą grupą uczniów, problemów na jakie można w związku z nią napotkać. Pragniemy zachęcić do udziału w przedsięwzięciu, przedstawicieli środowisk studenckich partnerskich uczelni i zaproponować wymianę doświadczeń z zakresu opracowanych wyników badań czy analiz teoretycznych. Wyrażamy nadzieję, że globalne ujęcie problemów teoretycznych i empirycznych pozwoli na analizę porównawczą zjawiska a wnioski z badań staną się inspiracją do powstania publikacji naukowej.

Proponujemy następujące obszary tematyczne:
  • Sylwetka ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kontekście specyfiki jego potrzeb.
  • Specyfika pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (formy, metody pracy, rozwiązana dydaktyczne).
  • Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Rozwiązania prawne dotyczące pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Istnieje możliwość pisania wspólnych artykułów przez dwóch studentów

Karty zgłoszenia na konferencję prosimy przesłać pocztą elektroniczną na adres: w terminie do dnia 15 maja 2012 roku.

Rada naukowa i komitet organizacyjny
Wymogi redakcyjne
Karta zgłoszeniowa
GALERIA


„Samotność dziecka we współczesnej rodzinie”
Międzynarodowe Seminarium Naukowe
Dla Studentów
Chełm, 30 V 2011 r.

Zmiany i przeobrażenia, które stają się udziałem współczesnego świata wywierają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rodziny. Powszechne staje się zjawisko sieroctwa duchowego dzieci, którego źródło tkwi w braku akceptacji i zrozumienia przez najbliższych, co w konsekwencji może prowadzić do poczucia osamotnienia. Samotność dziecka w rodzinie staje się problemem wielu krajów europejskich, które w dobie globalizacji przeżywają kryzys wartości rodziny. Zjawisko samotności dziecka dotyczy wszystkich typów rodzin. Zaskakujący jest fakt, iż coraz częściej dotyka ono rodzin o wysokim statusie materialnym, w których potrzeby emocjonalne zamyka się w kręgu wartości materialnych. Nowy typ poczucia osamotnienia powstał u dzieci w związku z migracją zarobkową ich rodziców.

Okazją do dyskusji o samotności dziecka we współczesnej rodzinie w odniesieniu do perspektywy teoretycznej i empirycznej było Międzynarodowe Seminarium Naukowe dla Studentów: Samotność dziecka we współczesnej rodzinie, które odbyło się w dniu 30 maja 2011 r. Organizatorem przedsięwzięcia była Katedra Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.

Celem seminarium była analiza teoretyczna i empiryczna problemu poczucia samotności dzieci wychowywanych w różnych typach rodzin oraz wymiana doświadczeń z zakresu opracowanych wyników badań. Seminarium dotyczyło następujących obszarów tematycznych:

  • Samotność dziecka w rodzinie niepełnej
  • Samotność dziecka w sytuacji migracji zarobkowej rodziców
  • Samotność dziecka w rodzinie dotkniętej bezrobociem
  • Samotność dziecka w rodzinie jednodzietnej
  • Samotność dziecka w rodzinie wielodzietnej
  • Samotność dziecka w rodzinie z problemem alkoholowym
  • Samotność dziecka z rodziny dysfunkcyjnej przebywającego w placówce opieki zastępczej

W przedsięwzięciu wzięli udział studenci pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie oraz przedstawiciele środowisk studenckich partnerskich uczelni z Białorusi i Słowacji. Globalne ujęcie problemów badawczych pozwoliło na analizę porównawczą zjawiska Referaty przedstawione podczas seminarium stworzyły szansę wielostronnego spojrzenia na zagadnienia i skłoniły do dyskursu dotyczącego możliwości ewentualnych zmian.

W konferencji uczestniczyli studenci pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie: Sylwia Jóźwiak, Karolina Słomka, które wygłosiły referat: „Poczucie osamotnienia dziecka we współczesnej rodzinie – zarys problematyki”; Ewelina Kloc, Jagoda Matwiejczuk, z referatem: „Poczucie osamotnienia dziecka z rodziny dysfunkcyjnej przebywającego w placówce opieki zastępczej” oraz Aleksandra Melcher, której wystąpienie dotyczyło: „Poczucia osamotnienia dziecka w sytuacji migracji zarobkowej rodziców.” Wnioski z badań stały się inspiracją do powstania monografii naukowej.

Program seminarium
Galeria >>